Analyse Multiple Response Categories
Je praat dan over vragen waarbij je één of meerdere mogelijkheden kunt
aankruisen.
Zulke vragen worden ook wel multiple response
vragen genoemd.
De verwerking van dergelijke variabelen is in een aantal stappen te
onderscheiden:
- Vraagstelling
- Codering in SPSS
- Essentie
- Het definiëren van een Multiple Response Set
- Maken van een tabel bij een Multiple Response Set
- De uitvoer uitbreiden en verfraaien
- De interpretatie van de uitvoer
- Het gebruikte SPSS-bestand
Vraagstelling
Codering in SPSS
Je kunt maximaal twee antwoorden geven en daarom heb je ook maar twee variabelen nodig. De onderstaande codering is daarop gebaseerd.
![]() |
![]() |
Opmerking: Een ander mogelijkheid is om elke variabele als dichotomie te coderen. Hoe je dat doet kun je hier zien.
Essentie
De essentie is dat er opgeteld wordt hoe vaak een antwoord in totaal voorkomt. Om dit te zien zijn er twee frequentietabellen gemaakt. Hierin is bijvoorbeeld te zien dat het antwoord prijs zowel bij belangrijk aspect 1 als bij belangrijk aspect 2 voorkomt. De prijs is in totaal 55 keer genoemd.
De gegevens van beide tabellen moeten dus gecombineerd worden in één tabel.
Het definiëren van een Multiple Response Set
Je definieert eerst welke variabelen samengenomen moeten worden tot een set in het DATA menu. Dat doe je via Data, Define Multiple Response Sets. Vul dan het scherm in zoals in dit voorbeeld.
Maken van een tabel bij een Multiple Response Set
Na op OK te hebben geklikt, kan er een tabel of een grafiek worden gemaakt van de variable $v05tot. Hier maken we een tabel via:
Het volgende scherm verschijnt:
De variabele $v05tot is naar Rows gesleept en onder de knoppen bij Define zijn de volgende keuzes gemaakt:
De resulterende tabel ziet er dan als volgt uit:
De uitvoer uitbreiden en verfraaien
Na een aantal aanpassingen in SPSS wordt de tabel:
Opmerkingen bij de uitvoer
- 90 respondenten hebben één of meer antwoorden gegeven.
- 55 van de 90 respondenten gaven prijs aan als belangrijk aspect.
- 61% van de respondenten gaf prijs aan als belangrijk aspect.
- In totaal zijn er 55 + 52 + 34 + 26 + 10 = 177 aspecten genoemd.