Codeboek Voorbeeldvragen
Bij het hieronder opgebouwde codeboek horen voorbeeldbestanden. Om te zien hoe deze bestanden zijn opgebouwd en om met de voorbeelden te kunnen oefenen kun je het bestand bij de voorbeelden downloaden.
De volgende soorten vragen zijn uitgewerkt:
- Meerkeuzevraag
- Open, numerieke vraag
- Set van schaalvragen
- Meervoudige antwoordvraag, dichotomies
- Meervoudige antwoordvraag, categories
- Tekstvraag
- Gecombineerde vraag
Meerkeuzevraag
Codering in SPSS
![]() |
![]() |
Omdat alle antwoorden ingevuld moeten kunnen worden en er altijd mensen zijn die geen geslacht aankruisen, is er voor dat geval de code 9 gereserveerd met label "Onbekend" en wordt code 9 een missing value. Ook als een antwoord niet goed leesbaar is of als beide antwoorden zijn aangekruist, kan code 9 worden ingevuld in de datamatrix.
Bij het analysedeel kun je zien hoe je hier een frequentietabel of een grafiek van maakt.
Oefenbestand bij meerkeuzevraag
Open, numerieke vraag
Codering:
![]() |
![]() |
Alle antwoorden moeten verwerkt kunnen worden, daarom zijn er
minstens 3 posities nodig.
Value labels zijn eigenlijk niet nodig voor de reguliere
antwoorden. Alleen voor de ontbrekende waarde moet een value
label worden gedefinieerd. Een echt afwijkende waarde kan 999
zijn, je zou hiervoor ook -1 kunnen gebruiken.
Definieer dan ook 999 als missing value.
Oefenbestand bij open numerieke vraag
Set van schaalvragen
Codering:
De values zijn als volgt gecodeerd:
![]() |
![]() |
Tevens is 9 als missing value gedefinieerd.
Opmerking: De vraag zelf komt niet terug in
de labels, maar wordt bij het maken van de tabel in de titel van
de tabel gezet.
Oefenbestand bij
set met schaalvragen
Meervoudige
antwoordvraag, dichotomies
Codering:
![]() |
![]() Beredeneer zelf waarom hier geen missing values zijn |
Oefenbestand bij meervoudige antwoordvraag, dichotomies
Meervoudige antwoordvraag, categories
Codering:
Je kunt maximaal twee antwoorden geven en daarom heb je ook maar twee variabelen nodig. De onderstaande codering is daarop gebaseerd.
![]() |
![]() |
Opmerking: Een ander mogelijkheid is om elke
variabele als dichotomie te coderen. Hoe je dat doet kun je
hier zien.
Oefenbestand bij meervoudige antwoordvraag, categories
Tekstvraag
Codering:
Je moet een mailadres kunnen invullen, 25 tekens zou voldoende moeten zijn.
![]() |
![]() |
Opmerkingen
- Bij tekstvragen is er soms de discussie of een niet ingevulde vraag een aparte value zou moeten krijgen en als missing zou moeten worden gedefinieerd. Zelf houd ik aan dat ik moet kunnen herleiden of de vraag bewust niet ingevuld is, of bijvoorbeeld overgeslagen is. In het voorbeeld met het mailadres zou ik ervoor kiezen wel een missing te formuleren.
- Bij digitale enquêtes worden vaak twee variabelen aangemaakt voor grote tekstvragen. In de eerste staat dan of de tekstvraag ingevuld gaat worden, in de tweede staat dan het antwoord op de tekstvraag, of blijft leeg. Nog eens apart missings formuleren is dan niet nodig.
- In oudere versies van SPSS (ouder dan versie 23) maakte het verschil of een STRING-variabele negen of meer tekens lang was, of dat het korter was dan negen tekens. Ik kan nu geen verschil meer vinden.
- De Width van een STRING-variabele kun je wel aanpassen, maar als je deze verkleint tot bijvoorbeeld 3 tekens, dan zijn de overige tekens weg. Via Edit, Undo is dat wel ongedaan te maken, maar in grotere bestanden kun je toch ongemerkt fouten maken. Mijn advies is om de Width alleen te verkleinen als je zeker weet dat je geen gegevens kwijt raakt.
Gecombineerde vraag
Bij het maken van een codeboek voor een gecombineerde vraag moet je goed kijken naar de samenstelling van de vraag. De vraag is namelijk opgebouwd uit een aantal delen en elk deel is apart te coderen:
Deel
is in dit geval een multiple response vraag, waarvoor vijf variabelen
moeten worden gedefinieerd. Deel
is een tekstvraag. Om de tekst die eventueel in het vakje wordt ingevuld
in te kunnen voeren, wordt een String variabele (V01e_anders)
gedefinieerd.
Deze gecombineerde vraag kan dan met behulp van 5 + 1 = 6 variabelen gecodeerd worden.
Codering: